Wprowadzenie. Artykuł dotyczy rozwoju zdolności adaptacyjnych współczesnego człowieka w społeczeństwie informacyjnym. Celem artykułu jest społeczno-filozoficzna analiza związku między (osobistym) samostanowieniem podmiotu, pomyślną adaptacją do społeczeństwa i zdolnością do refleksji.
Materiały i metody. Metodologia artykułu opiera się na analizie filozoficznej i uogólnieniu badań naukowych w zakresie rozwoju informacji i wiedzy społeczeństwa, filozofii edukacji i kształcenia w ciągu całego życia.
Wyniki. Autorzy rozważają możliwe rodzaje adaptacji osoby. Ich uwaga jest skoncentrowana na adaptacyjnych możliwościach osobowościowego samostanowienia.
Innymi słowy, główną wartością wiedzy filozoficznej jest jej zdolność do zwiększania poziomu aktywnej adaptacji osobowości w nowoczesnym społeczeństwie informacyjnym.
Wnioski. Autorzy stawiają tezę, że filozofia kreuje zdolność osoby do krytycznego myślenia, do refleksji, a to przyczynia się do zwiększenia zdolności adaptacyjnych autonomicznej osoby w nowoczesnym społeczeństwie informacyjnym.
Słowa kluczowe: osobowość samostanowiąca, adaptacyjność, zdolność do refleksji, refleksja filozoficzna
Rocznik: 2019
Tom: XXIV
Numer: 1
Tytuł: Personality self-determination and its philosophical reflection: the value of philosophical knowledge
Autorzy: Yury Viktorovich Pushkarev, Elena Aleksandrovna Pushkareva
PFP: 129–137
DOI: 10.14656/PFP20190108