Sprawozdanie z III Interdyscyplinarnej Konferencji Doktorantów „Współcześni ludzie wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku” (4-6 kwietnia 2013 roku, Bydgoszcz) Sprawozdanie z III Interdyscyplinarnej Konferencji Doktorantów „Współcześni ludzie wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku” (4-6 kwietnia 2013 roku, Bydgoszcz)

PDF Abstrakt

Rocznik: 2013

Tom: XVIII

Numer: 1

Tytuł: Sprawozdanie z III Interdyscyplinarnej Konferencji Doktorantów „Współcześni ludzie wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku” (4-6 kwietnia 2013 roku, Bydgoszcz)

Autorzy: Sprawozdanie z III Interdyscyplinarnej Konferencji Doktorantów „Współcześni ludzie wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku” (4-6 kwietnia 2013 roku, Bydgoszcz)

PFP

DOI:

Sprawozdanie

z III Interdyscyplinarnej Konferencji Doktorantów „Współcześni ludzie wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku”(4-6 kwietnia 2013 roku, Bydgoszcz)Interdyscyplinarna Konferencja Doktorantów „Współcześni ludzie wobec wyzwańi zagrożeń XXI wieku” odbyła się w dniach4-6 kwietnia 2013 r. w  Bydgoszczy i  byłatrzecią już konferencją organizowaną przezInstytut Psychologii bydgoskiego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Konferencja o  zasięgu ogólnopolskim stanowiła kontynuację cyklu, zapoczątkowanego w  listopadzie 2010 r. Wtedy to odbyła się I Interdyscyplinarna Konferencja Doktorantów „Rodzina wobec wyzwań współczesności”. Inicjatywa zorganizowania drugiej edycji konferencji sfinalizowała się w marcu 2012 r., a tematem przewodnim II Interdyscyplinarnej Konferencji Doktorantów stała się problematyka funkcjonowania współczesnych młodych ludzi  w zmieniającym się świecie.

Każdorazowo konferencje gromadziły rzeszę młodych naukowców z całego kraju,

zgłębiających nurtujące zagadnienia współczesnej nauki. Podobnie było i  tym razem:

w III Interdyscyplinarnej Konferencji Doktorantów „Współcześni ludzie wobec wyzwań i  zagrożeń XXI wieku” udział wzięło blisko 200 uczestników reprezentujących ośrodki badawcze i naukowe z całej Polski: Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Aktywny udział w konferencji wzięli również doktoranci i młodzi adepci nauki z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Uniwersytetu Szczecińskiego. Nie zabrakło także przedstawicieli Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego i Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

Tegoroczną edycję konferencji patronatem objął Prezydent Miasta Bydgoszczy

Rafał Bruski oraz JM Rektor UKW prof. Janusz Ostoja-Zagórski.

Interdyscyplinarny charakter konferencji miał na celu wymianę poglądów i  idei

w  środowiskach akademickich oraz integrację młodych naukowców z  całej Polski.

Pomysł konsolidacji różnorodnych dyscyplin naukowych wyrażony był także w chęci zainspirowania naukowców pracujących na uniwersytetach i innych uczelniach wyższych do podejmowania wspólnych projektów badawczych.

 

Dla współczesnych młodych ludzi wyzwania i zagrożenia to problematyka niezwykle obszerna i  szczególnie istotna. XXI wiek z  jednej strony przynosi ogrom możliwości, szans i  zasobów dla rozwoju człowieka, z drugiej jednak, poza istotnymi korzyściami dla ludzkości, niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwo i problemy w realizacji własnego potencjału. Ujęcie zjawiska wyzwań i zagrożeń z wielu różnorodnych perspektyw stało się myślą przewodnią i główną ideą przyświecającą organizatorom i uczestnikom konferencji. Wielość spojrzeń, sposobów analizy i syntezy trudności oraz wyzwań, przed jakimi stają współcześni ludzie, sprawiły, że tematyka konferencji zainteresowała specjalistów, reprezentujących najrozmaitsze dziedziny nauki: psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, socjologów, filozofów, prawników i  filologów polskich.

Podczas trzydniowych obrad konferencyjnych odbyły się: 3 wykłady inauguracyjne, 24 sesje tematyczne oraz 4 sesje posterowe, podczas których zaprezentowano blisko 40 plakatów. Ponadto miały miejsce 4 wydarzenia specjalne. Była to dyskusja panelowa, konkurs na najlepszy poster naukowy zaprezentowany podczas konferencji, prezentacja oferty firmy Partner in Business Strategies oraz warsztat psychologiczny na temat „Mobbing – ekstremalny stresor społeczny –

przebieg, konsekwencje, sposoby radzenia”, poprowadzony przez panią Katarzynę Łukowską – trenerkę z  wieloletnim doświadczeniem praktycznym w tym zakresie.

Konferencja doktorantów po raz trzeci stała się okazją do interesującej wymiany myśli, wiedzy i doświadczeń, ożywionej

dyskusji oraz inspiracją nie tylko do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na intrygujące zagadnienia, ale również próbą zainicjowania interdyscyplinarnych projektów

naukowo-badawczych.

Uroczystego otwarcia konferencji dokonał dyrektor Instytutu Psychologii - prof. Janusz Trempała, który podkreślił istotność konferencji dotyczącej wyzwań i  zagrożeń współczesnego świata oraz podziękował uczestnikom i organizatorom konferencji za trud włożony w jej realizację. Po ceremonii

otwarcia pierwszy wykład inauguracyjny pt. „Współcześni ludzie i  nauka w  obliczu

zagrożeń współczesnego świata” wygłosił prof. dr hab. Augustyn Bańka - znamienity specjalista w zakresie psychologii pracy.

W swoim przemówieniu przedstawił m.in. rozbieżności, jakie mają miejsce w  uprawianiu współczesnej nauki oraz sposoby rozwiązywania problemów zagrażających

ludzkości na poziomie środowiska lokalnego i globalnego. Podkreślał również rolę

osobistej odpowiedzialności za kształt zastanego funkcjonowania środowisk, w których żyjemy.

Kolejny wykład inauguracyjny pt. „Edukacja wobec opóźnienia kulturowego” zaprezentował prof. dr hab. Zbigniew Kwieciński. W swoim wystąpieniu, wybitny pedagog i  socjolog wychowania przedstawił problematyczną kwestię opóźnienia kulturowego edukacji wobec otwartej potrzeby i  konieczności wielkiej transformacji społecznej ku demokracji, podmiotowości,

efektywności gospodarczej i praworządności. Podkreślił, iż sytuacja ta jest dramatycznie zdeterminowana przez skumulowanie trzech wymiarów zastanego kryzysu: niewydolności instytucji oświatowych, ich nieadekwatności strukturalnej do zmian kontekstu społecznego oraz stanu świadomości podmiotów edukacyjnych. Ostatni z  wykładów inauguracyjnych

  1. „Nauki społeczne a uniwersytet – analiza czynników zagrażających i wspomagających” został przedstawiony przez prof. dr.hab. Jerzego Brzezińskiego. W  niezwykle interesującym i inspirującym wystąpieniu zanalizował on stan obecnej nauki w  Polsce. Omówił również różnorodne przeszkody, wynikające głównie z  funkcjonowania polskiego systemu szkolnictwa wyższego.

Wystąpienie zawierało także cenne porady, wskazówki dla doktorantów – głównych

uczestników konferencji. Owe „zalecenia”, jak to sam określił prof. dr hab. Jerzy Brzeziński, są niezwykle istotne dla młodych adeptów nauki, szczególnie tych, którzy dopiero zapoczynają podążać swoją ścieżką rozwoju naukowego.

Po wykładach inauguracyjnych rozpoczęły się sesje tematyczne, których liczba i różnorodność mogły stanowić wyzwanie dla uczestników, zwłaszcza, że sympozja o podobnej tematyce odbywały się równolegle. Pierwszego dnia konferencji miało miejsce 6 sesji tematycznych oraz 2 sesje

plakatowe. Prezentowane podczas sympozjów referaty dotyczyły pracy i  jej miejsca

w  życiu współczesnego człowieka, obliczy zagrożenia XXI wieku czy też roli postępu

technologicznego. Ponadto poruszono również zagadnienie Internetu jako przestrzeni

życia, skupiono się na współczesnym wymiarze sprawiedliwości oraz ponowoczesnym świecie wartości. Pierwsza sesja plakatowa ogniskowała się wokół obszarów samorealizacji współczesnych ludzi, a prezentowane postery dotyczyły możliwości wykorzystania ludzkiego potencjału w  różnorodnych dziedzinach ludzkiej aktywności: sporcie, stosowaniu strategii inwestycyjnych, korzystaniu z Internetu czy też Domach Dziennego Pobytu jako formy spędzania czasu przez seniorów. Z kolei podczas drugiej sesji plakatowej poruszono zagadnienia odnoszące się do relacji interpersonalnych współczesnych ludzi. Postery traktowahy o znaczeniu osób starszych

i środowiska rodzinnego dla dzisiejszej rodziny. Dotyczyły także postaw rodzicielskich, roli przywiązania i zależności dla relacji partnerskich oraz radzenia sobie z zadaniami rozwojowymi przez młodych dorosłych.

Drugi dzień obrad konferencyjnych rozpoczął się ożywioną dyskusją panelową pt. „Współcześni ludzie wobec wyzwań i  zagrożeń XXI wieku”. Panelowi eksperckiemu przewodził prof. UKW, dr hab. Roman Leppert, a szanowne gremium składające się z prof. dr hab. Krystyny Szafraniec, prof. UKW, dr hab. Hanny Liberskiej oraz pani Anny Raczyńskiej – dziennikarki i redaktorki tygodnika „Uważam Rze”, wymieniało poglądy i dochodziło do rozwiązania podjętego w  dyskusji problemu. Paneliści

dyskutowali m.in. o polskim prawie, szkolnictwie wyższym, barierach instytucjonalnych oraz wynikających z nich problemach w codziennym funkcjonowaniu człowieka.

Po dyskusji panelowej przyszedł czas na obrady w kolejnych sesjach tematycznych. Tego dnia zagadnieniami poruszanymi w ramach 12 sympozjów były m.in.: rola środowiska wychowawczego dla rozwoju młodych ludzi, funkcjonowanie rodzin niepełnych, współczesnych seniorów oraz instytucji. Przedmiotem zainteresowań stały się również determinanty zdrowia i znaczenie wymiarów osobowości dla współczesnych ludzi. W tym miejscu warto zatrzymać się na jednym z wydarzeń specjalnych, które zgromadziło liczną publiczność, a  mianowicie na prezentacji oferty firmy

Partner in Business Strategies. PBS to jedna z najstarszych na polskim rynku agencji badawczych, realizujących badania społeczne. Spotkanie z uczestnikami konferencji miało na celu przedstawienie oferowanych przez firmę usług, a także nakreślenie możliwości wielopoziomowej i  interdyscyplinarnej współpracy przy realizacji badań naukowych.

W ostatnim dniu obrad główne miejsce w  prezentowanych wystąpieniach zajmowały zagadnienia związane z niepewnością form zatrudnienia i przemianami na rynku pracy we współczesnym świecie, a także rozważania na temat znaczenia mass mediów i  kultury dla społeczeństw XXI wieku. Odbyły się również 2 sesje plakatowe: pierwsza z  nich koncentrowała się wokół specyfiki funkcjonowania osób z problemami zdrowotnymi, druga natomiast dotyczyła zagadnień związanych z systemem edukacji i prawa. Tego dnia rozstrzygnięto także konkurs na najlepszy poster naukowy zaprezentowany podczas konferencji. Pierwszą nagrodę otrzymała pani Magdalena Bolek za projekt pt. „Psychopatia jako potencjalne uwarunkowanie przestępczości kobiet”, drugą nagrodę przyznano pani Kamili Litwic-Kaminskiej za przedstawienie wyników badań na temat: „Stres jako wyzwanie, zagrożenie lub krzywda w oczach sportowca – znaczenie oceny poznawczej dla rodzaju podejmowanych działań zaradczych podczas zawodów sportowych”, trzecią nagrodę odebrała pani Katarzyna Kreft, któraprezentowała poster na temat: „Wpływ nastroju na zapamiętywanie oraz podejmowanie decyzji w zależności od doświadczenia sędziów orzekających w sądach okręgu

gdańskiego oraz pracowników administracyjnych tychże sądów”. Obok wydarzeń naukowych odbyły

się również liczne spotkania towarzyszące, pozwalające nawiązać kontakty z innymi badaczami, sprzyjające wymianie myśli, idei oraz doświadczeń. Udane obrady, przebiegające w miłej atmosferze inspirującej do dalszej pracy naukowej są dla organizatorów konferencji najlepszą zachętą do zrealizowania kolejnej, czwartej Konferencji Doktorantów. Wzorem poprzednich edycji może się ona okazać wydarzeniem, w którym warto wziąć udział i które zakończy się podobnym sukcesem.

Dorota Suwalska-Barancewicz