Maja Rosińska Personality traits and clothing preferences
Rocznik: 2024
Tom: XXIX
Numer: 2
Tytuł: Personality traits and clothing preferences
Autorzy: Maja Rosińska
PFP: 183–196
Abstrakt
We współczesnym świecie style, kolory i wzory, które noszą ludzie, często mają odzwierciedlać to, kim są — eksponując ich charakter i ambicje (Mair, 2018). Obserwacja i analiza ubrań może zatem dostarczyć cennych spostrzeżeń na temat znaczenia tego, co ludzie noszą. Ta wiedza może być przydatna nie tylko z naukowego punktu widzenia, ale także w biznesie lub życiu codziennym. Przeprowadzone badanie miało na celu określenie korelacji między preferencjami odzieżowymi pod względem kolorów i wzorów a cechami osobowości w ramach Modelu Wielkiej Piątki. Badanie przeprowadzono online przy użyciu specjalnie zaprojektowanego kwestionariusza do pomiaru preferencji odzieżowych oraz testu IPIP-BFN-20 (M. Brent Donnellan, Frederick L. Oswald, M. Brendan Baird, E. Richard Lucas, 2016) w polskiej adaptacji E. Topolewskiej, E. Skiminy, W. Strusa, J. Cieciucha i T. Rowińskiego (2014). W badaniu wzięło udział łącznie 425 uczestników (226 kobiet, 197 mężczyzn) w wieku od 14 do 76 lat (M = 30,9, SD = 10,12). Badanie wykazało słabe i bardzo słabe, choć istotne, korelacje. Osoby o wysokim poziomie stabilności preferowały zielono-żółte ubrania z prostymi lub geometrycznymi wzorami i unikały wzorów kwiatowych lub czarnych; osoby zgodne preferowały ubrania kwiatowe, czarne, czerwone, ciemnoniebieskie, a zwłaszcza białe; osoby ekstrawertyczne preferowały czerwone i białe; osoby sumienne preferowały czerń. Osoby wysoce ekstrawertyczne i o wysokim intelekcie były najbardziej chętne do wyrażania siebie poprzez ubrania, podczas gdy osoby wysoce stabilne nie miały takiej potrzeby.
Słowa kluczowe: psychologia mody, osobowość, Wielka Piątka, psychologia koloru