Barbara Mróz, Magdalena Dąbrowska Hierarchy of values, self-esteem and life satisfaction in the group of managers
Rocznik: 2023
Tom: XXVIII
Numer: 4
Tytuł: Hierarchy of values, self-esteem and life satisfaction in the group of managers
Autorzy: Barbara Mróz, Magdalena Dąbrowska
PFP: 499-514
Abstrakt
Tematyka badań dotyczy preferencji wartości i jej związków z samooceną oraz satysfakcją z życia w grupie menedżerów. Przedstawiono koncepcje teoretyczne i prace empiryczne powstałe na ich gruncie. Grupa badana liczyła 360 osób na stanowiskach kierowniczych w obrębie podstawowych branż. W celu weryfikacji hipotez zastosowano Skalę Wartości SW, Skalę Samooceny SES oraz Skalę Satysfakcji z Życia SWLS. Największą predykcję na poziom samooceny wykazały takie wartości, jak: „Mądrość”, „Ambicja” oraz „Zdrowie” (45,9% wariancji, R = ,685). Z kolei na satysfakcję z życia największą predykcję wykazały: „Szacunek dla siebie”, „Lojalność” i „Tolerancja” (39% wariancji, R = ,647). Rezultaty badań rzucają nowe oraz istotne światło na związki preferencji wartości z samooceną oraz na zagadnienie satysfakcji z życia menedżerów. Otrzymane analizy, nakreślając obraz funkcjonowania tej grupy, mogą być przydatne w pracy, np. w coachingu czy w treningach interpersonalnych.
Słowa kluczowe: hierarchia wartości, samoocena, satysfakcja z życia, kierownicy