Piotr Klimczyk Psychologia gier wideo – zarys problematyki i jej akademicka legitymizacja
Rocznik: 2022
Tom: XXVII
Numer: 3
Tytuł: Psychologia gier wideo – zarys problematyki i jej akademicka legitymizacja
Autorzy: Piotr Klimczyk
PFP: 351–368
Abstrakt
Pomimo wyklarowywania się subdyscypliny cyberpsychologii, jej obszar zainteresowań jakim są badania gier wideo wydaje się być nieobecny w polskiej myśli psychologicznej, co kontrastuje z trendami obserwowanymi w ogólnoświatowym obiegu naukowym. Mimo to, nadal stanowią one niewielką jego część. Problematyka gier wideo dotyczy specyficznych dla środowiska wirtualnego fenomenów takich jak identyfikacja gracza z awatarem. Wyniki badań sugerują, że doświadczenie grania w gry dla wielu osób ma charakter poza ludyczny, a emocje im towarzyszące nie zawsze są przyjemne, pomimo odczuwanej satysfakcji z tego doświadczenia. Gry wideo mogą stanowić źródło zaspokajania podstawowych potrzeb, co warunkuje dobrostan psychiczny. Ich praktyczne zastosowanie zaobserwować można w takich obszarach jak edukacja czy opieka zdrowotna i terapia, a w tych kontekstach gry określane są mianem serious games, co ma stanowić podkreślenie ich poza zabawowej funkcji. Być może marginalny charakter badań nad grami w Polsce związany jest z pomijaniem przez polskich psychologów problematyki zachowań ludycznych wśród adolescentów i młodych dorosłych.
Słowa kluczowe: cyberpsychologia, gry wideo, terapia, motywacja, emocje