Isabella Pavelková, Katerina Kubíková Assessing school performance and motivation

PDF Pełen tekst

Rocznik: 2016

Tom: XXI

Numer: 1

Tytuł: Assessing school performance and motivation

Autorzy: Isabella Pavelková, Katerina Kubíková

PFP: 43-60

DOI: https://doi.org/10.14656/PFP20160104

Abstrakt

Autorzy weryfikowali hipotezę głoszącą, że indywidualne standardy odniesienia mają pozytywny wpływ na rozwój motywacji osiągnięć oraz obniżenie poziomu lęku u uczniów. Badaniami objęto 61 nauczycieli i ich 1144 uczniów w wieku od 9 do 12 lat. W artykule przedstawiono wyniki badań nad związkiem standardów stosowanych przez nauczycieli i motywacji osiągnięć ich uczniów. Badania obejmowały obserwacje zachowań w czasie lekcji i szczegółowe zapisy przebiegu lekcji. Badacze interesowali się zakresem i ograniczeniami użyteczności stosowania indywidualnych norm odniesienia dla oceny szkolnej. Badania wykazały, że stosowanie indywidualnej normy odniesienia nie jest koniecznym warunkiem wzrostu motywacji osiągnięć uczniów lub obniżenia lęku uczniów w szkole.

Słowa kluczowe: standardy odniesienia, motywacja osiągnięć, lęk, nadzieja na sukces, obawa przed porażką