Isabella Pavelková, Katerina Kubíková Assessing school performance and motivation
Rocznik: 2016
Tom: XXI
Numer: 1
Tytuł: Assessing school performance and motivation
Autorzy: Isabella Pavelková, Katerina Kubíková
PFP: 43-60
Abstrakt
Autorzy weryfikowali hipotezę głoszącą, że indywidualne standardy odniesienia mają pozytywny wpływ na rozwój motywacji osiągnięć oraz obniżenie poziomu lęku u uczniów. Badaniami objęto 61 nauczycieli i ich 1144 uczniów w wieku od 9 do 12 lat. W artykule przedstawiono wyniki badań nad związkiem standardów stosowanych przez nauczycieli i motywacji osiągnięć ich uczniów. Badania obejmowały obserwacje zachowań w czasie lekcji i szczegółowe zapisy przebiegu lekcji. Badacze interesowali się zakresem i ograniczeniami użyteczności stosowania indywidualnych norm odniesienia dla oceny szkolnej. Badania wykazały, że stosowanie indywidualnej normy odniesienia nie jest koniecznym warunkiem wzrostu motywacji osiągnięć uczniów lub obniżenia lęku uczniów w szkole.
Słowa kluczowe: standardy odniesienia, motywacja osiągnięć, lęk, nadzieja na sukces, obawa przed porażką